Jumaat, 6 Ogos 2010

KRT F2 TV - Aktiviti Membuat Kain Rentang bersama En. Sabri


Kain rentang atau Banner, sudah menjadi kewajipan setiap kali mengadakan sesuatu majlis.

Banner dibuat bertujuan untuk menyatakan atau memaklumkan kepada orang ramai tentang sesuatu majlis yang bakal atau sedang dijalankan. Lengkap dengan Tajuk sesuatu majlis, tarikh, tempat serta masa.

Zaman semakin berubah, Banner kini dibuat menggunakan cetakan komputer yang boleh diolah sendiri oleh semua orang menggunakan perisian lukisan seperti Illustrator.

Pelbagai corak boleh dibuat bebas, ceria dengan latarbelakang, tonasi warna, pilihan font, grafik, foto yang menguatkan lagi persembahan, susun atur yang dapat menarik perhatian orang ramai.

Kalau 5 tahun yang lepas, jika hendak mencetak, terpaksa ke bandar bandar besar, tapi kini, penduduk pekan kecil seperti Batang Kali pun boleh melakukannya tanpa pergi jauh.

Percetakan digital tumbuh bagai cendawan yang menggugat pertumbuhan syarikat offset tradisi. Hanya menekan satu butang, design yang disimpan dalam pendrive atau cakera padat dalam bentuk software ditransformasikan ke bentuk hard print dalam masa kurang 1 jam.

Akibat revolusi percetakan digital yang semakin berkembang pesat dan pesaingan yang hebat, kini harga untuk mencetak apa apa saja dari sekecil kad jemputan kahwin hinggalah ke Iklan di Billboard, semakin murah dan menarik.

Cepat, mudah dan menarik tentu sahaja menjadi keutamaan untuk membuat banner ke syarikat percetakan digital.

KRT F2 kali ini mengambil keputusan untuk tidak membuat banner digital untuk Majlis Sambutan Israk Mikraj dan Majlis Bacaan Yassin Perdana yang berlansung pada 31 Julai dan 7 Ogos nanti.

Kami ingin mengembalikan semangat gotong royong antara penduduk untuk membuat kedua dua kain rentang secara manual menggunakan kain rentang putih, block huruf, pensil, serta warna dan berus.

Ramai juga rakan rakan yang turun membantu. Beramai ramai mengelilingi kain rentang menulis dan mewarna.

Bila dah ramai, adatlah, tak seronok kalau tak ada senda gurau. Kerja yang remeh pun terasa cepat je selesai bila ada ramai yang datang.

Yang datang lewat akan mengambil tempat rakan yang dah sakit pinggang... akibat terlalu lama membongkok...

Aktiviti yang dijalankan dirumah Pengerusi, memang meriah.

En. Sabri, sendiri pun puas hati dengan hasil kerjasama itu.

Jadi, apa salahnya sesekali kita kembali menggunakan kaedah asal yang pakai ramai tenaga kerja, sekiranya aktiviti tersebut dapat mengeratkan lagi silaturahim antara jiran tetangga.

Tak kiralah jika ada yang mewarna satu dua huruf yang terkeluar dari garisan, tapi hasilnya tetap cantik dan objektif utama telah tercapai...

Tahniah dan terima kasih kepada geng geng yang datang menolong dan tak kurang juga yang meriuhkan suasana...

Tiada ulasan: